2014. jan 02.

Közel van, gyönyörű és fillérekből megúszható: Magas-Tátra

írta: Bruk(lin)

Biztosan sokan vannak itt, akik jártak már a Magas-Tátrában, ami Szlovákia és Lengyelország határán található és amely a Kárpátok legmagasabb hegyvonulata. Viszont akik még nem, azoknak ez a bejegyzés ízelítőül szolgál, hogy idén nyáron már ők sem maradjanak ki.

Úton a Lorenz-hágóra

A Magas-Tátra turistaútjainak nagy része november 1-től június 15-ig le vannak zárva baleset-megelőzési és környezetvédelmi okokból, így még bőven van idő a nagy túrákig. Jómagam tavaly nyáron jártam ott először Szabó Gergely batárom által (akinek a képeit és videóit láthatjátok) és azonnal függő lettem. Aki még csak a hazai középhegységekben túrázott, annak elsőre egészen elképesztő élmény lesz a csupasz, óriási hegycsúcsok között túrázni. Ezután persze beindul az emberben valami, és egyre magasabbra szeretne jutni. A turistautak változóak, hol sziklás, hol csúszós kavicsos, bizonyos részeken pedig lánc segítségével kell felmászni. A jelzések többnyire könnyen megtalálhatóak, habár a Lorenz-hágóra vezető széles sziklás úton olykor keresni kellett. A túrák bárki számára teljesíthetők, aki egy kicsit is szeret mozogni. Combos, másnapra az izomláz garantált, de főleg fejben dőlnek el a dolgok. Persze elsőre azért engem is meglepett a Fehér-tavi-csúcsra vezető láncos rész, de legfőképpen az, hogy felkapaszkodás után kiderült: az még nem a csúcs. Ahhoz még fél órát mászni kellett.

Úton a Fehér-tavi-csúcsra

A táj változatos, kezdetben sűrű erdők, főként fenyvesek, majd ahogy haladunk felfelé úgy ritkul a növényzet és végül csak a kopár sziklák maradnak. Számos tengerszemet, azaz kristálytiszta édesvizű hegyi tavat is láthatunk. Az állatvilág is rendkívül gazdag, van itt hiúz, farkas, zerge, barna medve, vidra és még lehetne estig sorolni. Azonban ezek körül csak a zergékkel találkoztam, ők gyakorlatilag a turistaúton sétáltak.

Zöld tó (1551m, úton a Fehér-tavi-csúcsra)

Szintén a Zöld-tó és mellette a Zöld-tavi menedékház

Fehér-tavi-csúcs túravideója

A Magas-Tátra egész területe nagyon tiszta, az idejárók is komolyan veszik a környezetvédelmet. Eddig összesen két szemetet találtam, az egyik egy lengyel Tyskie söröskupak, a másik egy magyar sportszelet csomagolása volt.

Úton a Lorenz-hágóra

Kilátás a Lorenz-hágóról (2314m)

Lorenz-hágó túravideója

A mi túráink egynaposak szoktak lenni: hajnalban indulunk, este jövünk. Létszámtól függően személyautóval és kisbusszal is járunk. És hogy mennyibe fáj az egész? 3-4 ezer jó magyar forint fejenként (utazási költség). Plusz a kaja, amit magammal viszek, de azt nem számolom bele, mert ha otthon ülnék akkor is ennék. Ezért a pénzért pedig életre szóló élményt kap az ember.

Persze nem árt egy jó túrabakancs (ezen nem szabad spórolni), illetve megfelelő ruházat és egyéb kiegészítő eszközök (pl. túrabot, de én legutóbb egy talált fabottal barangoltam, ahogy az utolsó videóban látható). Amikor először mentem, akkor egy 3 éves edzőcipő, rövidnadrág és egy póló volt rajtam (plusz egy hosszú ujjú felső a táskába). Túléltem. Mindenesetre érdemes olyan emberrel nekivágni, aki ismeri a terepet. Szerencsére ahányszor voltam mindig szép idő volt, de nem szabad elfelejteni, hogy ez már magashegység.

Remélem sikerült meghozni a túrázni vágyók kedvét, és ha minden jól megy esetleg nyáron találkozhatunk. Végezetül a legutóbbi Tátra túránk videójával zárnám a sort. 2013. október 28-án voltunk, zárás előtt nem sokkal és ömlött rólunk a víz.